Jak stworzyć dobre hasło reklamowe

Przed laty w telewizji emitowano reklamy Volkswagena. Oryginalny slogan brzmiał: „Volkswagen. Da weiß man, was man hat”, co należałoby przetłumaczyć jako „Volkswagen. Wiesz, co masz”. Przetłumaczono jednak dosłownie: „To wie się, co się ma”. I to było na swój sposób genialne: niegramatyczne zdanie zapadało w pamięć, a to jest jedno z zadań sloganu. Jakie są inne?

Krótkie, ale treściwe

To powinno być zaledwie kilka słów, czasem tylko dwa lub trzy. Slogany dłuższe niż siedem słów są już dość kłopotliwe. Hasło musi dać się łatwo zapamiętać, korespondować z marką i być wiarygodne. Mały sklepik nie powinien udawać w reklamie hipermarketu, a producent tanich torebek sugerować, że sprzedaje towary luksusowe.

Pobaw się językiem

Znakomicie sprawdzają się gry słowne. Przykładem może być Plush – marka stworzona przez sieć Plus, a reklamowana poprzez pluszowego misia. Kto nie pamięta „Łódki Bols” albo „Marioli Okocim spojrzeniu”? Kto nie słyszał, że „Z Kasią ci się upiecze”? To oczywiście nie jest łatwe, wymaga niemało pomysłowości i niejednej burzy mózgów, ale bardzo się opłaca.

Bądź oryginalny

Teoretycznie slogany są chronione prawem autorskim, ale w praktyce różnie bywa, toteż są hasła, których używało kilka firm. Na przykład jako „Nr 1 w Polsce” reklamowali się już: Bank Zachodni WBK, Clin, Colgate, Head & Shoulders, Jurajska, Ludwik, Tetley i Zdrovit. Trzeba więc zawsze sprawdzać, czy stworzone właśnie hasło reklamowe nie jest plagiatem, choćby i niezamierzonym. Nie dość, że cudzym, to jeszcze ogranym, choć może już zapomnianym po latach.

Co masz, czego nie mają inni?

Zadanie jest nieco ułatwione, jeśli produkt lub usługa faktycznie wyróżnia się czymś na tle oferty konkurencji. To warto podkreślić. Nokia głosiła po prostu, że „łączy ludzi” i dobrze na tym w swoim czasie wyszła. „Tatra. Mocne z charakterem” nawiązywało do mitu „twardych ludzi z gór”. Disneyland reklamował się jako „Najszczęśliwsze miejsce na Ziemi”. Wszystko to, by w jak najkrótszej formie zawrzeć mocny przekaz, obrazujący wartość marki lub produktu.

Dopasowanie do grupy docelowej

Warto wreszcie, aby hasło reklamowe było wyrażone językiem właściwym dla odbiorców. Inaczej przemawia się do nastolatków, inaczej do seniorów. Innych słów warto użyć, gdy chodzi o drogie, luksusowe produkty dla najlepiej sytuowanych, a innych, gdy chodzi o produkt tani, popularny, sprzedawany masowo i dostępny dla każdego.

Powtarzaj prawie do znudzenia

Potrzeba nieco czasu i iluś powtórzeń, aby slogan zapadł w pamięć odbiorców. Jednym ze sposobów jest regularny mailing, który można rozsyłać, korzystając z usług Freshmail.pl. Slogan może być elementem obecnym stale w każdej takiej kampanii i prędzej czy później zostanie zapamiętany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here